יום ראשון, 26 בדצמבר 2010

תדע כל אם עברייה

לפני כל הבלגן שאבי שמחון יצר סביב ההשוואה בין חסרי הדת שהגיעו מרוסיה לבין המסתננים מאפריקה הוא העלה עוד נקודה כואבת שכל משפחה ישראלית מביאה חמישה ילדים ואותם חמישה ילדים יביאו עוד חמישה ילדים וכך נגיע לאוכלוסיה של 150 מיליון תוך 50 שנה. אפשר להאזין כאן (בערך בדקה 20)

נתחיל בזה שהיועץ לא מכיר בעובדות. בממוצע למשפחה בישראל יש 2.44 ילדים ולא 5. אגב, אפשר גם לראות שהנתון הזה די יציב, לפחות בעשר השנים האחרונות.

דבר שני נראה שהיועץ הבכיר לא ממש חזק בחישובים. ההגיון של היועץ אומר שעם חמישה ילדים - הדור הראשון מכפיל את עצמו פי חמש, גם הדור השני יכפיל את עצמו פי חמש ולכן אנחנו האוכלוסיה תוכפל תוך פי 25, ולכן אם כיום יש שבעה מיליון אנשים בישראל, תוך שני דורות נגיע ל 175 מיליון.
אבל מה? היועץ שכח שצריך שניים בכדי להביא ילדים, כלומר, משפחה עם חמישה ילדים מכפילה את האוכלוסיה "רק" פי 2.5 ולא פי חמש, ובשני דורות האוכלוסיה תוכפל פי 6.25 ולא פי 25.

בעיה שלישית היא פרק הזמן שאליו מתייחס היועץ הבכיר. כאשר מר שמחון אומר "חמישים שנה" הוא מתכוון שבגיל 25 זוג מסיים את הולדת חמשת צאצאיו, אולם מסתבר שגיל הלידה הממוצע הוא כמעט 30 אבל הנתון שמעניין אותנו הוא הלידה האחרונה, נתון שלא קיים, אבל אם נסתכל על הפער בין גיל הלידה הראשונה לממוצע, נוכל להניח שגיל הלידה האחרונה הוא בערך 33.

אז אם ננסח מחדש את דברי היועץ לאור שלוש הנקודות המובאות לעיל נאמר שתוך 66 שנים מספר התושבים בישראל יהיה כ 10.5 מיליון - בקיצור היועץ טעה פי 15!

אז מה היה לנו?
א. שימוש במקרה קצה של 8.7% מהאוכלוסיה בכדי להכליל על האוכלוסיה כולה וכתוצאה מכך ניפוח של יותר מפי 2 של הנתונים (מ 2.44 ל 5).
ב. חישוב מוטעה בריבוע שהכפיל את הנתונים פי 4.
ג. נתון מפוברק של השלמת גיל הילודה שהכפיל את הנתונים פי 1.3333 (מ 66 שנה ל 50 שנה).

אז דמגוגיה זה בסדר אבל זה שהיועץ הבכיר של שר האוצר לא יכול להסתדר עם חישוב פשוט ולא יודע לקרוא את הנתונים - צריך קצת להדאיג, לא?