יום שני, 13 בפברואר 2012

הצעה למצע מפלגת העבודה - דת ומדינה


מדינה יהודית.
מדינת ישראל היא, לפי הגדרה, מדינה יהודית אבל גם דמוקרטית. כלומר, ישראל היא מדינתו של העם היהודי. מצד אחד אל לה למדינה לכפות על אזרחיה אורח חיים ומצד שני עליה לתמוך ולקדם  אורח חיים יהודי – הן בהסברה והן במתן שירותים ציבוריים.
כמדינה דמוקרטית, ישראל גם צריכה להעניק חופש פולחן ושירותי דת לבעלי דתות אחרות.

נישואין, גירושין וקבורה
כמדינה דמוקרטית ישראל צריכה לאפשר נישואין, גירושין, קבורה ושאר שרותים חופשיים לכל אדם לפי רצונו. כמדינה סוציאל-דמוקרטית, לאפשר משמעו גוף ציבורי המעניק את השרותים הללו, לפחות של הזרמים הגדולים במדינה: יהודים אורתודוכסים, מוסלמים, אתאיסטים ויהודים רפורמים.
מבחינת נישואין וגרושין, המדינה צריכה לקבוע נוהל אזרחי של רישום לנישואין בו יצטרכו כל האזרחים להרשם על מנת להתחתן או להתגרש – ללא קשר לטקס אותו הם עוברים.
                  
השבת
מעבר להיותה מוסד דתי-יהודי השבת הינה גם זכות סוציאליסטית של יום מנוחה של כל הציבור. יום שבו לא רק זכותו של האדם העובד לנוח מעבודתו אלא גם לשהות בחיק משפחתו.
ולכן, על המדינה להעניק יום מנוחה ביום השבת לכל העובדים במגזר הציבורי ולאכוף בחקיקה על עסקים בינוניים וגדולים (מעל 100 עובדים) את השבת כיום מנוחה (למעט חריגים). מצד שני, אל למדינה למנוע מאנשים פרטיים את חופש התנועה והעיסוק בשבת.
בנוסף, עקב האיסור הדתי על נסיעה בשבת, על המדינה לדאוג לבתי כנסת לציבור המתפללים במרחק הליכה בקהילות שבהן יש מספיק אנשים המעוניינים בכך.

שירות לכווולם
החרדים פוסחים על שני סעיפים ולמעשה מנצלים את כלל הציבור הן בכך שאינם משרתים בצבא והן בהימנעות מכניסה לשוק העבודה. מדינת ישראל צריכה לפתור את שתי האנומליות הללו לא באופן כוחני אלא על ידי אימוץ והכלה של הפרטים בתוך החברה.
לפי דעתי, הדרך הנכונה להכלה עוברת קודם דרך שוק העבודה, בו יש לציבור החרדי יותר אינטרס להיכנס ובשלב ראשון אפשר לוותר על השרות הצבאי. המדינה צריכה להגיע בהדברות עם ראשי הציבור החרדי להסכמות כיצד ניתן לצרף את החרדים לשוק העבודה ולהשקיע בכך משאבים ציבוריים. השילוב צריך להיות גם במערכת החינוך אבל גם כאן חייב להיות תוך כדי הדברות.
בד בבד עם ההידברות על מנת לשלב את החרדים בשוק העבודה יש להגיע להסכמה לגבי שירות לאומי אזרחי משמעותי על מנת למנוע מהחלק החילוני בעם להרגיש חוסר צדק בנשיאה בנטל.

קצבאות ילדים
סעד הוא נדבך חשוב במדינה סוציאל דמוקרטית אבל רק כאשר הוא בא על מנת לפצות על קשיים בהשתלבות בשוק העבודה ולא כאורח חיים מבחירה של אנשים שיכולים לעבוד.
קצבאות ילדים הן טעות היסטורית ויש לבטלן באופן מיידי. את הכסף יש להפנות לסעד במדיניות מתקדמת יותר (מדיניות סעד ראויה לדיון נפרד).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה