יום שני, 10 במאי 2010

עצמאות

טוב, אחרי שלא התקבלתי לקרן אתגר ע"י גב, טלי קליין, אני נאלץ לנסות לבנות לעצמי תיק השקעות.
החלטתי להתחיל עם נושא המניות ות"א 25. בגדול יש ארבעה שווקים עיקריים שאני רואה שישראל פועלת בהם: ישראל, ארה"ב, אירופה וסין. התפיסה הגלובלית שלי היא כרגע שארה"ב מושכת קדימה את השוק בגלל הדפסת הכסף של אובמה, אירופה, לעומתה, ללא יכולת של ניהול מרכזי של המטבע מדשדשת (וזה עוד לפני המשבר היווני שאליו אולי אני אתייחס בהמשך), ישראל נהנתה ממערכת פיננסית עם רגולציה ברמה גבוהה ולכן כמעט ולא נפגעה וסין עדיין לא מתעוררת. נקודת המפנה תהיה כאשר סין תתחיל לפחת את היואן, אבל עד אז זו המגמה העולמית.
עכשיו, אני עובר על מניות המדד ובודק מה השוק העיקרי של כל חברה וחברה. חברה שמוכרת בעיקר לישראל וארה"ב היא חברה שככל הנראה אמורה להמשיך ולגדול ואילו חברות שמבססות בעיקר על אירופה אמורות לגדול פחות.
בנוסף עברתי על החברות המסחריות, ורשמתי את סך המכירות שלהן ואת שער המניה כל שלושה חודשים בשלוש השנים האחרונות. כאן אני אמור לראות את השינוי במכירות במשבר וביציאה ממנו. הרעיון הוא לראות אלו חברות התאוששו מהמשבר בצורה הטובה ביותר והן אמורות להמשיך ולגדול כל עוד אנחנו בתקופה של הכסף של אובמה.
בינתיים בדקתי שמונה חברות, את הרשימה מובילה בזק, שמוכרת לשוק הישראלי, עם עליה של 79% במכירות בין סוף 2008 וסוף 2009, במקום השני מתמקמת טבע, שמוכרת בעיקר לשוק האמריקאי (כ 65%) עם עליה של 48%. את הרשימה סוגרת כי"ל ללא עליה במכירות בכלל, כאשר המכירות של כי"ל מאוזנות בין ארה"ב, אירופה ושאר העולם. לשם ההגינות, נאמר שאלביט שמוכרת גם לאירופה ניצבת לפני סלקום ופרטנר שמוכרות בישראל.
קריטריון נוסף שבדקתי הוא העליה בשער המניה יחסית לעליה במכירות. כלומר, אם המכירות של בזק עלו ב 79%, בכמה עלתה המניה שלה? ובכן להפתעתי, מבין שמונה החברות, רק לשלוש יחס חיובי, כלומר, שהמכירות עלו יותר משער המניה: בזק עם 79 לעומת 8, טבע עם 48 לעומת 34 ופריגו (עוד חברת תרופות שמוכרת בעיקר לארה"ב) עם 28 לעומת 26. אצל שאר חמש החברות (אלביט, נייס, סלקום, פרטנר וכי"ל) המניה עלתה יותר מהמכירות – בועה?
בקיצור, כרגע הכסף ילך לבזק ולטבע (וגם קצת לפריגו) וצריך לחפש עוד מניות טובות.

עריכה: אני מקווה שלא רצתם לקנות מניה של בזק כי מסתבר שהפכתי בין המכירות לבין שער המניה, ובעצם המניה של בזק עלתם ב 79% והמכירות רק ב 8%. מה שהופך אותה למניה די חלשה... יאללה, להצטרף לטבע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה