יום שבת, 10 באפריל 2010

העבד

כן, קראתי אותו לבגרות, אבל לא זכרתי כלום. אבל אחרי שאשתי שמעה המלצה על הספר מליעד מודריק בתוכנית הבוקר בגלי-צהל היא שאלה אותו מאחותה, קראה ונהנתה ואני אחריה. קראתי ונהניתי.
בתור אדם שנולד וגדל בישראל אני חושב שתמיד טוב שמזכירים לי את האנטישמיות הבסיסית שיהודים חוו באירופה. אנחנו שגדלנו כחלק מעם משוחרר, שולט וכובש, ובעיקר שונא את המדינה וחולם על הגירה (כבר לא יורדים). אנחנו שכחנו למה הקימו את המדינה הזו. לא, לא לדאוג, אני לא הולך להצביע לליברמן בבחירות הקרובות וגם לא לליכוד (אפילו לא למרץ) אבל תמיד טוב לדעת מאין אתה בא (וגם לאן אתה הולך, אבל זה כבר בפוסט אחר).
ובכלל, כל האירופיאופיליה בארץ הזו די מרגיזה אותי. פתאום הם שוחרי שלום, פתאום הם נאורים, הם הם התרבות. תעשו לי טובה. היבשת הכי רצחנית בהיסטוריה, יבשת ברברית, היבשת שממנה יצאו להחריב את שאר העולם – שלא יצטדקו לנו פתאום. אז שוב היה נחמד לקרוא על הברבריות, על עבודת האלילים של הכפריים בפולין של לפני כ 350 שנים.
הספר גם לא חוסך ביקורת מהיהודים החרדים ומציג את הפער בין שמירת המצוות כלפי חוץ לבין התנהגות חזירית בין אדם לחברו. אבל את זה, כישראלי שכבר קיבל מספיק מנות של שנאת חרדים לא היה צריך לחדש לי.
בקיצור, בשביס זינגר נכנס גם בגויים וגם ביהודים ותוך כדי כך מספר סיפור מרתק – אז איך אפשר שלא להנות.
בכלל, נראה לי שכל הקטע של ספרות בבית הספר היה מבוזבז. הרי למדתי על זה אבל אז סבלתי והיום אני נהנה. גם יצא לי להבין לפני כשנה שירמיהו היה בעצם נביא פוליטי שבעיקר יצא נגד הלאומנים המטופשים שהחליטו להילחם בבבלים – ועד עכשיו, למרות שלמדתי, בכלל לא ידעתי את זה.

2 תגובות:

  1. What really gets me is this ongoing Europhobia. If Europeans did in fact kill more people originating at other continents than anyone else, it was due to superior arms, not inferior values; it's not that someone else didn't try. What makes Europe unique if history is to be judged from a moral perspective is not its violence and oppression which isn't different in the slightest from what was practiced in the rest of the world but its promotion of freedom which is unparalleled elsewhere. For instance, it was British warships that caused the abolition of slavery throughout the world, at a great cost to Great Britain.

    השבמחק
  2. לא אומר שהאירופאים הם הגרועים מכולם, אבל בטוח לא מדובר איזשהו גזע עילאי כמו שיש רבים שאוהבים להציג אותם.

    השבמחק