יום חמישי, 15 באפריל 2010

מהפך במזרח אסיה

ובכן, לאחר רבעון מדהים עם צמיחה של 11.9% הכלכלה הסינית עוברת את כלכלת יפן בתמ"ג (למעשה זה עדיין לא סופי כי יפן עוד לא פרסמה את נתוני הצמיחה שלה, אבל אין מה לבנות על משהו דרמטי מהכיוון הזה). עכשיו כאשר סין במקום השני היא רואה מלפניה, אומנם בפער לא קטן רק את ארה"ב.
אבל התחרות 'למי יש יותר גדול' היא רק ציון דרך לא משמעותי, מה שכן משמעותי הוא שהאינפלציה השנתית בסין, שכבר הגיעה ל 2.7% בפברואר ירדה ל 2.2%, מה שאומר, ביחד עם הצמיחה המהירה, שהמדיניות הסינית לא תשתנה בקרוב מה שמכניס את הממשל האמריקאי לפינה.
הצעדים הבינלאומיים נגד סין לא מניבים ולא יניבו פרי, גם דיבורים על הגבלת המסחר עם סין נשמעים כמו איום סרק. האמריקאים יצטרכו להישאר עם המדיניות המוניטרית המרחיבה (כלומר, להמשיך להמציא כסף) אבל עד שהממשל לא יקח את הכלכלה לידיים ויתחיל להעדיף תוצרת מקומית באופן יזום במקום לשחק עם הכסף ולחכות שדברים יקרו – כלום לא ישתנה. לפחות לא בחודש הקרוב.

4 תגובות:

  1. יש שתי נקודות ששווה להזכיר בעניין הזה.
    בסין יש פי כמה וכמה יותר אזרחים מאשר ארהב ויפן.
    ההכנסה לנפש בסין קטנה משמעותית לעומת ארהב ויפן.

    ככל הנראה יש בועת נדלן בסין שמנפחת את התלג, הממשל הסיני החל כבר לנקוט בצעדים כדי למתן אותה.

    עד לפני כמה שנים אירלנד נחשבה לפלא כלכלי עולמי שרי אוצר מכל העולם(לרבות מישראל) נסעו לשם כדי ללמוד איך עושים את זה.
    כשהתפוצצה הבועה התברר שחלק ניכר מהפלא האירי נבע מבועת נדלן שמומנה מהלוואות גדולות וכיום אירלנד נמצאת על סף של פשיטת רגל.

    אני לא משווה את אירלנד לסין, רציתי רק להדגיש שגודל זה לא הכל וצריך להסתכל פנימה לתוך הנתונים מה שלפעמים גם שרי אוצר וכלכלנים נכשלים בו.

    השבמחק
  2. כמו אמרתי, הדרוג בתמ"ג הוא לא הדבר העיקרי אלא האינפלציה הנמוכה. לא סתם ברננקי יצא בהכרזה אחרי הפרסום שיקח זמן עד שהריבית בארה"ב תעלה.

    השבמחק
  3. "מיניות מוניטרית" זה שפה נקייה לזנות? :)

    השבמחק